ESG Rapporten udkommer som en del af vores samlede regnsskabsaflæggelse og synliggør vores bæredygtighedsindsatser. ESG står for: Environmental (miljø), social (sociale forhold) og Governance (god selskabsledelse). Vi tror på, at vi i nuet og i fremtiden skal passe godt på vores jord og på hinanden. Vi tror ikke - vi har alle svarene, men vi tror på, at vi kan gøre en forskel. Vi arbejder mod målet at blive Greenkey certificeret inden udgangen af 2026. Og det er en rejse og en proces, som vi glæder os over. Tak, fordi I er en del af vores rejse - vi er sikker på fremtiden er grøn og lys.
ESG datarapport | Opgørelse | Enhed | Mål (2027) | 2022 |
---|---|---|---|---|
Environment | ||||
Udledning fra egne anlæg til varme- og energiproduktion (Scope 1) | Tons | - | 21 | |
Udledninger fra forsyningsselskaber (herunder elektricitet og fjernvarme) (Scope 2) | Tons | - | 15 | |
Virksomhedens egne CO2-udledninger (Scope 1 + Scope 2) |
- |
Tons | - | 36 |
Energi og processer (Udledninger - distributions- og transmissionstab samt udledning forbundet med udvinding af brændsler fx kul) | Tons | - | 9 | |
Affald og Genbrug (Internt genbrugt materiale samt affaldsmængder samt håndtering af disse) | Tons | - | 9 | |
Vandforbrug (Summen af alt forbrugt vand - brutto) | m3 | 950 | 1151 | |
Affaldshåndtering - Andelen af samlet affald, som sendes til genanvendelse | % | 40 | 12 | |
Energiforbrug | GJ | - | 4 | |
Social | ||||
Fuldtidsarbejdsstyrke | FTE | 12 | 9 | |
Kønsdiversitet i organisationen | % | 55 | 55 | |
Kønsdiversitet i direktionen | % | 66 | 66 | |
Kønsdivisersitet i øvre ledelseslag | % | 66 | 66 | |
Kønsdiversitet i øverste ledelseslag | % | 66 | 66 | |
Governance | ||||
Lønforskel mellem køn | % | - | - |
Dolphin Familiens Verdensmål
På vores to hoteller i Dolphin Familien arbejde vi med et udvalg af FN´s 17 Verdensmål for bæredygtig udvikling.
Adm. direktør Julie Vermø står i spidsen for indsatsen, hvor fokus er lagt på delmålene 2.4, 8.5 og 12.5, som er områder, hvor vi tror på at vi som hotelkæde kan være med til at gøre en forskel.
For os er FN’s Verdensmål mange ting. Men for os er det med til at gøre det meget præcist, hvilke mål vi arbejder med til dagligt og den fremtid vi arbejder for. Hvor vi vil gøre en forskel for hinanden og den verden og fremtid, som vi er en del af.
|
Opgørelse | Enhed | Mål (2027 ) | 2022 |
---|---|---|---|---|
Stop sult | ||||
Andel økologi
Vi har 30% økologiske fødevare (minus alkoholiske drikke og sodavand) inden udgangen af 2027.
Inspireret af 2.4 Gør fødevareproduktionen mere bæredygtig |
% | 30 | 5 | |
Anstændige jobs og økonomi | ||||
Diversitet på arbejdspladsen
Vi bestræber os på at skabe et godt arbejdsmiljø præget af diversitet, så både seniorer og unge på kanten af arbejdsmarked udgør en væsentlig del af vores arbejdsstyrke.
Inspireret af 8.5 Skab fuld beskæftigelse og anstændigt arbejde med lige løn |
% | 40 | 30 | |
Ansvarligt forbrug og produktion | ||||
Vi måler affald
Virksomheden register mængden af affald, som afhentes fordelt på forskellige fraktioner, herunder madaffald som afhentes af DAKA inden udgangen af 2024. Det er et mål at genanvendelsenprocenten stiger fra 12% til 40% i 2027.
Inspireret af 12.5 Reducér affaldsmængden betydeligt |
% | 40 | 12 |
I Dolphin familien arbejder vi for at påvirke miljøet mindst muligt. Vi arbejder udfra strategiske indsatsområder - da det forpligter. Vi har arbejder med FNs verdensmål - særligt med fokus på delmålene 2.4, 8.5 og 12.5, som er områder, hvor vi tror på, at vi som hotelkæde kan være med til at gøre en forskel. Mål nummer 2.4 - Vores andel økologi Handler om at øge vores andel økologi fra 5% i 2022 til 30% i 2027. Samt et stort fokus på at handle så lokalt som muligt. Mål nummer 8.5 - Diversitet på arbejdspladsen Handler om at skabe anstændige jobs og økonomisk vækst. For os er det en kerneværdi at vi tør tænke i nye og anderledes baner, rummer diversitet og konstant søger efter udvikling. Mål nummer 12.5 - Ansvarligt forbrug og produktion Handler om at tage ansvar for hele vores afsæt på vores fælles verden. Vi vil måle vores affald og har sat et ambitiøst mål at genanvendelsenprocenten stiger fra 12% i 2022 til 40% i 2027. Konkrete indsatser: Fra små plastikbeholdere til fairtrade refill beholdere Øget fokus på økologisk indkøb Fokus på madspild og affaldshåndtering Reduceret forbrug af vand og strøm via reduceret daglig rengøring under et ophold
For Dolphin Familien er området Sociale Forhold helt særligt. Vi har lige fra start haft fokus på mennesket bag. Vi har medarbejdere med forskellig kultur, religion og alder - og netop det tror vi på er med til at gøre os helt unikke. Vi ønsker at skabe et socialt fællesskab - og skabe tilknytning i stedet for fastholdelse. Dolphin familiens slogan har fra dag 1 været: What we do - we do with our heart" Det er altså en del af vores DNA, at vi handler med hjertet og det gælder i allerhøjeste grad også når det kommer til vores medarbejdere.
Dolphin Familien driver 2 hoteller: Dolphin Hotel Herning og Hotel Herning, samt 2 rejsebureauer: Ans Rejser og Dolphin Travel. Firmaerne er familieejet og drevet af 2generationer. Dolphin Familiens Why: Why: Vi vil skabe oplevelser, som man kan glæde sig til inden, og glæder sig over efter. How: Vi er altid på udkig efter at skabe ekstraordinære måder at give vores gæster en god oplevelse/følelse. What: Vi udvikler og leverer serviceoplevelser til både private og erhvervsgæster. Medarbejdermål: go the ekstra mile – for vores gæster og for dine kollegaere Det vigtige for Dolphin familien er at skabe unikke oplevelser og på den måde sætte sit gode aftryk på verden. Og samtidig drive en lønsom forretning, så der er plads til at investere i de rigtige løsninger. Rigtige løsninger spænder bredt fra indkøb af teknologi til et meget vigtigt område for virksomheden, nemlig at lave løbende investeringer i uddannelse. Det er en kerneværdi for Dolphin Familien, at priorietere uddannelse både i form af traniee forløb og efteruddannelse. For det er mennesker vi tror på. Det at være face to face og få værktøjerne til at kunne skabe motivation, trivsel og et konstant fokus på at skabe den unikke gæsteoplevelse.
Certificeringer, mærkninger mv.
3 stjernet hotel
Hotel Stars Union står for klassificering af de verdenskendte hotelstjerner. I EU er 20 lande gået sammen om et fælles sæt kriterier, som har til formål at give gæsterne gennemsigtighed og sikkerhed for deres valg af hotel.
Børsen Gazelle Virksomhed 2024
Gazellerne viser vejen
for dansk erhvervsliv
– derfor hylder vi dem!
Hos Børsen tror vi på, at et stærkt erhvervsliv er afgørende for fremtiden. I 29 år har vi kortlagt landets hurtigst voksende virksomheder, Børsen Gazeller. Det har vi, fordi vi mener, at gazellerne er en motor i samfundet – de er rollemodeller for jobskabelse, optimisme og kreativitet i Danmark. Gazellerne viser vejen!
Opgørelsespraksis
FTE = (antal faktisk arbejdede timer / antal arbejdsdage i referenceperioden) / timer for hele dagen
FTE = (37 timer / 7 dage) / 8 timer